• email@website.com
  • امروز : شنبه 22 اردیبهشت 1403
اپلیکیشن‌های کاربردی اما نا‌امن | امنیت اندرویدتان را خراب نکنید.
49 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

برنامه‌هایی برای اندروید طراحی می‌شوند، مدعی هستند باعث بهینه‌سازی تلفن همراه شما می‌شوند اما بیشتر از آن که به بهینه‌سازی بپردازند، در پردازش سایر بخش‌ها دخالت می‌کنند و به جای بهبود عملکرد تلفن همراه در آن اختلال به وجود آورده و باعث هنگ کردن موبایل شما می‌شوند. در این مقاله، ما در مورد برنامه‌های اندرویدی صحبت خواهیم کرد که نوید بهبود را می‌دهند، اما بهتر است از آنها اجتناب کنید.

متأسفانه، Google Play نه تنها یک فروشگاه برنامه محبوب اندروید، بلکه منبع محبوب نرم افزارهای مخرب است. اپ‌هایی هستند که بیشترین تعداد بارگذاری را دارند و در عین حال به شدت عملکرد تلفن همراه شما را کند می‌کنند. حتی خیلی از برنامه‌ها با این که مخرب بودن خود را ثابت کرده اند بازهم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی بارز بدافزار‌ها

1-      تبلیغات زیادی در موردشان وجود دارد.

2-     وعده وعید های غیر عادی می‌دهند.

3-     به صورت غیر معمول رایگان هستند (در برابر کاربرد‌هایی که دارند رایگان بودنشان غیر منطقی‌ست.)

4-     بیش از حد اطلاعات می‌خواهند.

5-     دسترسی‌های نامربوط می‌خواهند.

6-     بدون اجازه شروع به پردازش اطلاعات می‌کنند.

شبکه اجتماعی‌های ناامن

برنامه های دوستیابی

شرکت امنیت سایبری Clairo گفت که Tinder و Grindr بیش از 50٪ از داده‌های شخصی شما را جمع آوری می کنند، که فیسبوک با 70% در صدر جدول قرار دارد. توسعه‌دهندگان به نام‌ها و آدرس‌های ایمیل، شماره تلفن، موقعیت جغرافیایی، و همچنین؛ داده‌های مربوط به سن، نوع فعالیت، وضعیت تأهل، سرگرمی‌ها و... دسترسی دارند. در سال 2020، پنج برنامه دوستیابی، در حال افشای اطلاعات از میلیون‌ها پروفایل، شناسایی شدند که کاربران خود را در معرض خطر فیشینگ، کلاهبرداری تلفنی و سرقت هویت قرار می‌دادند.

را جایگزین: می‌توانید از پیام‌رسان‌های امن و مورد تایید، استفاده کنید و تا حد امکان در سایت‌های دوست‌یابی اطلاعات خود را به اشتراک نگذارید.

بهینه سازهای آلوده

Task manager ها که به عنوان قاتلان CPU نیز شناخته میشوند، با بستن فرآیندهای پس زمینه RAM را آزاد می کنند. در تئوری، این خوب است، اما تفاوت های ظریفی نیز وجود دارد. هر بار که فرآیندهای پس زمینه را می بندید، سیستم اندروید مجبور می شود آنها را برای عملکرد عادی مجدداً راه اندازی کند. در نتیجه، فرآیندهای پس زمینه باقی می مانند و سیستم منابع اضافی را برای راه اندازی مجدد آنها صرف می کند. گوگل این ابزارها را در اندروید 14 مسدود کرده است.

نحوه انجام بدون آنها: برای تخلیه سیستم، می توانید به سادگی تمام برنامه های کاربردی را در منوی چند وظیفه ای ببندید. این کار تمام فرآیندهای پس‌زمینه اختیاری را بدون به خطر انداختن عملکرد Android خاتمه می‌دهد.

پاک کننده های زباله

ابزارهای پاکسازی به شما این امکان را می دهند که حافظه را از فایل های غیر ضروری آزاد کنید. با این حال، مزایای آنها معمولا ناچیز است. به عنوان مثال، آنها عکس ها و اسناد تکراری و همچنین فایل ها را پس از حذف نادرست از سایر برنامه ها حذف می کنند. اما حجم کل آنها معمولاً از چند مگابایت بیشتر نمی شود. پاک کردن کش نیز محبوب است، اما گاهی اوقات می تواند برنامه ها را کند کند و مصرف منابع را افزایش دهد. برنامه ها باید داده های ذخیره شده در حافظه پنهان را دوباره بارگیری کنند. "پاک کننده های حافظه پنهان" فقط کارهایی را ارائه می دهند که می توان به صورت دستی انجام داد، اما می توانند سیستم را بیش از حد بارگذاری کنند و با برنامه های دیگر تداخل داشته باشند.

نحوه اجتناب از استفاده از آن: در صورت لزوم به سیستم اجازه دهید تا خود کش را مدیریت کند. اگر می خواهید داده ها را ذخیره کنید، می توانید آن را به صورت دستی پاک کنید. اگر تصمیم به استفاده از پاک کننده ها دارید، مطمئن شوید که در پس زمینه کار نمی کنند.

بهینه سازهای باتری

ابزارهای پاکسازی به شما این امکان را می دهند که حافظه را از فایل های غیر ضروری آزاد کنید. با این حال، مزایای چشم‌گیری ندارند. به عنوان مثال، آنها عکس‌ها و اسناد تکراری و همچنین فایل‌ها را پس از حذف نادرست، از سایر برنامه ها حذف می کنند. اما حجم کل آنها معمولاً از چند مگابایت بیشتر نمی شود. گاهی اوقات می تواند برنامه‌ها را کند کند و مصرف منابع را افزایش دهد. برنامه‌ها باید داده‌های ذخیره شده در حافظه پنهان را دوباره بارگیری کنند. این پاک‌کننده‌ی فایل‌های Junk، میتوانند سیستم را بیش از حد بارگذاری کنند و با برنامههای دیگر تداخل داشته باشند.

راهکار جایگزین: در صورت لزوم به سیستم اجازه دهید تا خود سیستم، کش را مدیریت کند. اگر می‌خواهید داده ها را ذخیره کنید، می‌توانید آن را به صورت دستی پاک کنید. اگر تصمیم به استفاده از پاک کننده‌ها دارید، مطمئن شوید که در پس زمینه کار نمی کنند.

برنامه های آنتی ویروس اندرویدی

زمانی که استفاده از آنتی‌ویروس‌ها به شدت رایج بود به دلیل نقص‌های موجود در سیستم عامل‌ها و ویندوز بود. اما در حال حاضر با توسعه‌ی مداوم سیستم عامل‌ها، شیلد‌های محافظتی از آن‌ها بسیار قوی و غیر‌قابل نفوذ شده و نیازی به آنتی‌ویروس نیست. برای اندروید، یک ویژگی Google Play Protect وجود دارد و برخی از سازندگان قبلاً سیستم امنیتی خود را در سیستم عامل ایجاد کرده اند.

همیشه به برنامه های آنتی ویروس اضافی نیاز نیست. آنها دائماً کار می کنند و پردازنده، حافظه و باتری را بارگذاری می کنند. برای جلوگیری از برنامه های آنتی ویروس اضافی، می توانید از ابزارهای امنیتی استاندارد استفاده کنید و از قوانین بهداشت دیجیتال پیروی کنید.

برنامه‌های مخرب کاربردی اندروید

زمانی که استفاده از آنتی‌ویروس‌ها به شدت رایج بود به دلیل نقص‌های موجود در سیستم عامل‌ها و ویندوز بود. اما در حال حاضر با توسعه‌ی مداوم سیستم عامل‌ها، شیلد‌های محافظتی از آن‌ها بسیار قوی و غیر‌قابل نفوذ شده و نیازی به آنتی‌ویروس نیست. برای اندروید، یک ویژگی Google Play Protect وجود دارد و برخی از سازندگان قبلاً سیستم امنیتی خود را در سیستم عامل ایجاد کرده اند.

همیشه به برنامه های آنتی ویروس اضافی نیاز نیست. آنها دائماً کار می کنند و پردازنده، حافظه و باتری را بارگذاری می کنند. برای جلوگیری از برنامه های آنتی ویروس اضافی، می توانید از ابزارهای امنیتی استاندارد استفاده کنید و از قوانین بهداشت دیجیتال پیروی کنید.

تقویت کننده های سیگنال آنتن‌دهی

تعداد کمی از این برنامه ها در فروشگاه Google Play وجود دارد. اما شما نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید، زیرا آنها معمولا جعلی هستند و فقط ظاهر مفیدی را ایجاد می کنند (معمولاً برای نمایش تبلیغات). این برنامه‌ها در واقع سیگنال را تقویت نمی‌کنند. حتی اگر برنامه بتواند root مودم را کنترل کرده و قدرت آنتن را افزایش دهد (برای اتصال بهتر در مناطقی که سیگنال ضعیفی دارند)، این کار به سرعت باتری را تخلیه می‌کند. بهترین‌کار استفاده از راهکار‌های جایگزین برای افزایش آنتن دهی سیم کارت است.

برنامه های اسکنر

این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که به شما امکان می دهند فوراً هر فایلی را با فرمت PDF، JPG، Word یا TXT اسکن، ذخیره و به اشتراک بگذارید. اما نباید به آنها اعتماد کنید، به عنوان مثال، سازندگان برنامه CamScanner در حال وارد کردن یک Trojan-dropper در کد برنامه دستگیر شدند که گوشی هوشمند را با تبلیغات پر می کرد یا حتی اشتراک های پولی را بدون درخواست از کاربر صادر می کرد. به جای CamScanner مخرب یا کلون های آن از توسعه دهندگان مشکوک، می توانید Adobe Scan و Microsoft Office Lens را نصب کنید. به هر حال، احتمال هک برنامه های اثبات شده بسیار کمتر است.

مرورگرهای مشکوک

رایج ترین مرورگر وب اندروید در چین و هند، مرورگر UC است که اغلب به صورت پیش فرض روی اکثر موبایل‌های جینی نصب شده است، این برنامه بر شما نظارت می کند و داده های شخصی شما مانند موقعیت جغرافیایی، شماره IMSI، IMEI، شناسه اندروید و آدرس مک Wi-Fi را با علی بابا اکسپرس به اشتراک می‌گذارند. قبل‌تر مرورگر محبوب Dolphin در حال تخلیه تاریخچه مرور کاربر، حتی در حالت ناشناس، گرفتار شد. کروم و فایرفاکس احتمالا بهترین مرورگرها برای اندروید هستند. و اگر حریم خصوصی شما در اولویت است، مرورگر DuckDuckGo Privacy را نصب کنید.

حرف آخر 

بهترین راه محافظت از سیستم عامل تلفن همراه نصب نکردن برنامه‌های غیرعادیست، هیچ گاه از سر کنجکاوی برنامه‌ای را تست نکنید. شاید در ظاهر با نصب و حذف یک بدافزار تغییری در تلفن همراه شما به وجود نیاید اما تاثیر زیادی در به خطر انداختن اطلاعات شما خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

سبد خرید